Orpheus Ensemble

Begeleiding

Het Orpheus Ensemble heeft door de jaren heen een rijke traditie van eminente koordirigenten gekend.
Deze gepassioneerde en ervaren dirigenten hebben de artistieke koers van het ensemble gevormd en verrijkt.

Vanaf de vroegste dagen van het ensemble tot aan het heden, hebben getalenteerde dirigenten als Hans van Hoven, Otto Deden, Aad Vos, Sjaak Kazen, Ben Fey en Ago Verdonschot de eer gehad om de dirigeerpositie te bekleden.

Sinds oktober 2015 staat het koor onder de deskundige en inspirerende leiding van Caecilia Boschman. 

Dirigent

Caecilia Boschman

Caecilia Boschman studeerde piano bij Frans van Hoek aan het Rotterdams Conservatorium, waar zij de diploma’s Docerend en Uitvoerend Musicus behaalde. Vervolgens studeerde ze enkele jaren bij Jan Wijn.

Zij maakt deel uit van diverse kamermuziekensembles waaronder het Pelgrim Trio. Met altvioliste Karin Dolman bereikte ze een finaleplaats tijdens het Internationale Duoconcours in Vierzon. Van het duo zijn inmiddels twee CD’s verschenen, ‘Great Britain’ en ‘Vive la France’ in de reeks Voilà Viola!

Naast het verzorgen van kamermuziekconcerten is Caecilia veelvuldig actief als begeleider; als repetitor is zij verbonden aan verschillende koren en begeleidde ze masterclasses bij het IVC in ‘s-Hertogenbosch en het International Viola Congress.

Sinds 2015 is zij dirigent van het Orpheus Ensemble; met dit koor maakte zij tijdens de coronapandemie twee video’s.

Caecilia heeft veel affiniteit met het theater: jaarlijks speelt ze met het gezelschap Pocket Opera voorstellingen in de Nederlandse schouwburgen. Samen met sopraan Bauwien van der Meer trad ze op in de productie Fantastic Women.
Caecilia werkte geruime tijd bij Muziektheater Hollands Diep, o.m. als coach/arrangeur voor La serva padrona en als koordirigent van de stadsopera Maria, en speelde tijdens de tournee van het Scapino Ballet bij de voorstelling Cathedral.

Zeven vragen aan Caecilia Boschman  

‘Een uitdagende functie die ik met veel plezier uitoefen. Orpheus is mijn enige koor. Recent heb ik nog een verzoek om een kamerkoor te leiden, afgewezen, want ‘piano’ is vooralsnog mijn kernactiviteit. Het Orpheus Ensemble is een sociaal koor, een familiekoor: één grote familie. En dan vertederd. Na mijn examen koordirectie kreeg ik cadeautjes van alle koorleden.’

Caecilia formuleert aarzelend. ‘Ik wil niet arrogant overkomen. Maar laat ik zeggen: het koor is zuiverder gaan zingen. Je zou het eigenlijk aan de leden moeten vragen. Ik vraag van het koor wel om verantwoordelijkheid te nemen en niet zo maar achter de piano aan te hobbelen. Ik maak oefenbestanden met afzonderlijke partijen erop waar de leden thuis mee kunnen oefenen, waardoor het instuderen sneller gaat.’

‘Laat ik twee prachtige pianowerken noemen. De Nocturne No.6 opus 63 van Gabriel Fauré en het Intermezzo opus 118 No. 2 van Johannes Brahms’

‘Het verhogen van de kwaliteit van de koorzang. In het verlengde daarvan heb ik op korte termijn een wens om het koor uit te breiden met twee alten, twee tenoren en een sopraan. Zo nodig passen we capabele projectleden in.’ En dan lachend en met stemverheffing. ‘Laten we nu nog een tweede rosé nemen en een dronk uitbrengen op een mooie toekomst voor het Orpheus Ensemble en het welzijn van zijn leden.’

Vanuit een goede sfeer kun je presteren. Zingen is voor de koorleden een hobby en zij hebben dinsdag een leuke avond. Ieder presteert naar zijn vermogen, dus zo goed mogelijk.’

‘Het eerste kerstconcert in 2015 blijft me vooral bij omdat we op het allerlaatste moment nog een pianist-organist moesten vinden. Pure stress. Met veel genoegen denk ik terug aan mijn eerste grote uitvoering met Orpheus. Wij zongen de Petite Messe Solennelle van Rossini in oktober 2016 in de Wilhelminakerk. Gedenkwaardig was voor mij ook beslist het prachtige Engelse concert ‘All things bright and beautiful’ in de zomer van 2018.’

‘Jos van der Sijde. Hij was docent slagtechniek aan het Rotterdams conservatorium. Hij laat zien hoe een dirigeergebaar effectiever wordt wanneer je het vereenvoudigt en terugbrengt tot de kern. En dan na een lange stilte. Simon Rattle , de ex-chef van de Berliner Philharmoniker en natuurlijk Bernard Haitink, die dit jaar afscheid neemt als dirigent. Met Valery Gergiev heb ik niet zo veel affiniteit.’

Het Koor

Het Dordtse Orpheus Ensemble. Met een eeuw aan geschiedenis, vertegenwoordigt dit ensemble een tijdloze toewijding aan kunst en gemeenschap, en betovert het nog steeds luisteraars met harmonieuze klanken.

Boekingen

Geïnteresseerd in het boeken van het Orpheus Ensemble voor uw speciale gelegenheid? Als een van de oudste gemengde koren in Nederland met een rijke geschiedenis en een passie voor muziek, staan we klaar om uw evenement te verrijken met onze vocale pracht.